دکتر حسین شهابی (مدیر مسئول پایان هفته رسانه زیست بوم کارافرینی و کسب وکار استان کرمان )
امروزه رسانهها بهعنوان ابزاری قدرتمند برای اطلاعرسانی و شفافسازی، میتوانند در محورهای اصلی برای توسعه صنایع بزرگ،متوسط و کوچک نقشآفرینی جدی نمایند، در این یادداشت به مهمترین این محورها اشاره می شود تا چه قبول افتد وچه درنظرآید:
اطلاع رسانی،مقدمه ارتباط رسانه ها با صنعت
در مرحله نخست و مقدماتی ضرورت دارد تا مدیران صنایع و معادن اطلاعات مرتبط از مرحله شناسایی، اکتشاف،گسترش،تولید تا احیاء و بهره برداری و صادرات صنعت را همراه با شرح فرایندهای شفاف در ابعاد نوع ،کمیت و کیفیت فعالیت ها در اختیار رسانه ها قرار دهند تا از همان بدو تاسیس اگر مدیران صنایع به چالش های زیست محیطی و اجتماعی و تسهیلات و نظایر آن برخورد کردند ،با همراهی رسانه ها در جهت رفع موانع شروع فعالیتهای صنعتی و معدنی بکوشند .
اطلاعات و آمار پایه ای صنعت، یک ضرورت
مدیران صنعت شایسته است از همان بدو فعالیت درباره اینکه وسعت زمین و میزان استفاده آب،منابع انسانی و سایر خدمات در آن کارگاه مربوط به دولت است یا بخش خصوصی و یا تعاونی و یا وقفی؟ بایستی شفاف اطلاعات را در اختیار رسانه ها قرار دهند تا از همان اول افکار عمومی با فرایند کار آن صنعت آشنا و همراه شوند
و رسانهها میتوانند با تولید گزارشها، مستندها و محتواهای تبلیغاتی حرفهای، این ظرفیتها را به سرمایهگذاران داخلی و خارجی معرفی کنند و قطعا اطلاعرسانی درمورد طرحهای صنعتی نیمهکاره یا فرصتهای بالقوه سرمایهگذاری میتواند به جذب سرمایهگذاران داخلی و یا خارجی کمک کند.
نقش آموزش و فرهنگسازی رسانه
توسعه صنعتی نیازمند همراهی و همدلی مخاطبان است، رسانهها میتوانند با ترویج فرهنگ صنعتی،آموزش نیروی انسانی بومی و ایجاد آگاهی نسبت به اهمیت صنایع و معادن در رشد اقتصادی،مشارکت مردم را در این فرآیند افزایش داده و در مسیر فرهنگ سازی آن را ارتقا دهند .
رویکرد نقادانه و شفافسازی
رسانهها بهعنوان چشم بیدار جامعه، میتوانند با شفافسازی نسبت به عملکرد صنایع و معادن، مشکلات و چالشها را بهصورت عینی مطرح کنند. این نقد سازنده نه تنها مدیران صنعتی را به رفع مشکلات ترغیب میکند، بلکه مسئولان دولتی را نیز نسبت به کاستیهای موجود پاسخگو میسازد و برای نمونه اگر ترازهای مالی سالیانه شرکت های صنایع و معادن مختلف به صورت تطبیقی در رسانه ها منتشر شود سهامداران به صورت خاص و سایر مردم دقیق می دانند که چه فرایند رکود یا رونق افرایی در آن صنعت خود را به نمایش می گذارد .
مطالبهگری و مسوولیت های اجتماعی صنعت
یکی از کارکردهای کلیدی رسانهها،نقش مطالبهگری آنان است.رسانهها میتوانند با ایجاد یک بستر گفتوگو میان مردم، مدیران و کارشناسان،خواستههای عمومی را به گوش مسئولان و به خصوص هیات مدیره ها و مدیرعامل و بازرسان قانونی برسانند و طبق قانون، شایسته است تا مدیران صنایع و معادن(درآمدزا) با حساسیت و دقت در برنامه های خود کمک به مناطق محروم در بخش های راه سازی ، تامین آب آشامیدنی، کاشتن درخت ،خدمات بهداشتی و درمانی ، فعالیت های فراگیر و همگانی ورزشی و فرهنگی و هنری به مسوولیت های اجتماعی خویش جامه عمل بپوشانند و رسانه ها همچون دیده بان بر این عملکرد صنایع ، نظارت مستمر داشته باشند .
چالش ها و فرصت های پیوند رسانه و صنعت
البته در پیوند رسانه و صنعت چالشهایی نیز وجود دارد ، یکی از بزرگترین چالشها، حفظ استقلال رسانهها در برابر فشارهای مالی و تجاری است همچنین، با افزایش استفاده از رسانههای دیجیتال، مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت دادهها نیز به یکی از چالشهای مهم تبدیل شده است.
با وجود چالشها، پیوند رسانه و صنعت فرصتهای زیادی را نیز به همراه دارد. همکاریهای مشترک میتوانند به نوآوریهای جدید و تولید محتوای باکیفیتتر منجر شوند. همچنین، رسانهها میتوانند با استفاده از دادههای بزرگ و تحلیلهای پیشرفته، به درک بهتری از نیازها و خواستههای مخاطبان خود دست یابند.
صنعت و رسانه به عنوان دو نیروی کلیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی شناخته میشوند.
صنعت، با تولید و ایجاد ارزش افزوده، نقش موتور محرک اقتصاد را ایفا میکند و رسانه،با آگاهیبخشی،شفافسازی و نظارت بر عملکردها،زمینه را برای توسعه پایدار و متوازن فراهم میسازد.
امید است مدیران رسانه و مدیران صنعت در قالب شیوه نامه هایی که حقوق معنوی و مادی طرفین در آن دیده شود پیوندی ناگسستنی را با یکدیگر منعقد کنند .