خبرنگار پایان هفته رسانه زیست بوم کارافرینی و کسب وکار: دکتر امیر رضا ممدوحی مشاور طرح جامع ترافیک شهری کرمان صبح پنجشنبه ۲۷ مهرماه در محل دفتر مدیریت و مهندسی شبکه حمل ونقل شهرداری کرمان در جمع خبرنگاران گفت: قرار است از 14 تا 18 آبانماه بخشی از آمارگیری موردنیاز طرح ترافیک شهری کرمان با مشارکت دانش آموزان پایه هشتم مدارس از طریق پرسشنامه به انجام رسد. به این منظور، پرسشنامههایی تهیه شده که به دانشآموزان پایۀ هشتم همۀ مدارس شهر داده میشودودانشآموزان این پرسشنامهها را به منزل برده و با کمک خانواده به سوالاتی که در آن آمده پاسخ میدهند. علاوه بر هر خانواده، دانشآموزان باید یک پرسشنامه را هم به همسایۀ ترجیحا دست راستی خانهشان بدهند تا تکمیل کنند. سوالاتی از جمله اینکه در روز 14 آبانماه هریک از اعضای خانواده که سن بالای پنج سال دارند، در شهر کرمان از کجا به کجا رفته و با چه وسیلۀ نقلیهای تردد کردهاند در این پرسشنامه آمده است.مشاوران پروژۀ تهیۀ طرح جامع ترافیک شهر تاکید دارند که هیچیک از اطلاعات شخصی و محرمانۀ شهروندان را نمیخواهند. حتی نیاز نیست آدرس دقیق در پرسشنامه درج شود و از کدپستی هم تنها هشت رقم باید نوشته شود. بنابراین بهطور دقیق مشخص نمیشود که هر پرسشنامه را چه کسانی تکمیل کردهاند. آنچه که تیم مشاور بر آن تاکید دارد این است که سوالات با نهایت دقت و صحت پاسخ داده شوند. وقت پاسخدهی باید به این اندیشید که داریم در تعیین بخشی از سرنوشت ترافیکی شهر کرمان نقشآفرینی میکنیم. عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و عضو تیم مشاور طرح جامع ترافیک شهر کرمان در این نشست از اهمیت این طرح برای شهر گفت و یادآور شد: طرح جامع ترافیک شهرداری سندی بلندمدت است و تجربیات قبلی نشان داده که خروجی این طرح گاهی تا 30 سال وجود دارد و همین نقش و اهمیت مطالعات را نشان میدهد.دکتر امیررضا ممدوحی، با تاکید بر اینکه دادهها و اطلاعاتی که مبنای مدلسازی ما میشود بسیار مهم است، ادامه داد: فرایندی که ما برای آمارگیری دنبال میکنیم سه دهه در ایران انجام میشود 30 شهر این مطالعات را دارد و بدعت تازهای نیست وهرچه اطلاعات دقیقتر باشد، خروجی مطالعات دقیقتر خواهد بود.دکتر ممدوحی تصریح کرد: براساس اطلاعات امروز، برای یک سال مدلسازی داریم و وقتی به اتکای این اطلاعات دقیق بگوییم مثلا مترو یا بیآرتی در شهر نیاز است این نظر اعتبار بیشتری دارد.وی عنوان کرد: اطلاعاتی که در آمارگیری 14 تا 18 آبانماه نیاز داریم مربوط به الگوی سفرهای ساکنان شهر کرمان بوده و میخواهیم بدانیم که از کجا به کجا و با چه وسیلهای سفر میکنند، چه تعداد دوچرخه و خودرو و موتور دارند و اطلاعاتی مشابه این.وی با تاکید بر اینکه نقش و مشارکت مردم در جمعآوری این اطلاعات بسیار تعیینکننده است، اظهارداشت : در جریان آمارگیریهای مشابه در برخی شهرها عدم اعتماد به مسئولین یکی از مشکلات بود. از رسانهها میخواهیم که این اعتمادسازی را انجام دهند.ممدوحی سپس با بیان اینکه بخشی از آمارگیری طرح جامع ترافیک از مدتها قبل شروع شده است، افزود: از 14 تا 18 آبانماه نیز آمارگیری انجام میشود و روز چهاردهم آمارگیری مبدا ـ مقصد و اصلیترین آن است.عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: در روزهای بعدی بیشتر شمارش انجام میشود اما آمارگیری روز چهاردهم قرار است با کمک مدارس صورت بگیرد به این شکل که پرسشنامۀ ما از طریق معلمان به دانشآموزان پایۀ هشتم داده میشود و هر خانواده یکشنبه شب برای سفرهای همان روز آن را تکمیل میکند. بخشی از آن مربوط به ویژگیهای خانوادگی و بخشی دربارۀ جزئیات سفرها است.وی اضافه کرد: سفرهای همۀ اعضای خانواده باید در این پرسشنامه مشخص شود ومعلمان نقش مهمی در این آمارگیری دارند و نیاز به همکاری حداکثری آنان است.وی با بیان اینکه به شش هزار نمونه نیاز داریم، گفت: تعداد دانشآموزان شهر کرمان خیلی بیشتر از این است. 60 درصد دانشآموزان هم پاسخگو باشند کافی است.وی یادآور شد: هر دو دانشآموز دو پرسشنامه برای خودش و همسایه پر میکند.مشاور طرح با اشاره به اینکه نیازی به درج آدرس دقیق در این پرسشنامه نیست و از کدپستی 10 رقمی هشت رقم بیشتر نمیخواهیم، افزود: «اساس کار ما ناحیۀ ترافیکی است که در کرمان 141 ناحیه داریم و همین که کوچه و خیابان را مشخص کنند کفایت میکنند.عضو تیم مشاور تهیۀ طرح جامع ترافیک کرمان در پاسخ به این سوال یکی ازخبرنگاران که با توجه به تردد ساکنان شهرها و روستاهای اطراف کرمان در داخل شهر، آیا جمیعت شناور شهر هم آمارگیری میشود؟ توضیح داد: جمعیت شناور شهر هم جزو آمارگیری است. آنچه در آبانماه انجام میشود برای تعیین الگوی سفر است. آمارگیری دروازهای و آمارگیری مربوط به خوابگاههای دانشجویی و پایانهها را هم داریم. این اما آمارگیری مبدا ـ مقصد ساکنین شهر است.وی ادامه داد: جمعیت شناور در آمارگیری دروازهای تعیین میشود. در کرمان پنج دروازۀ اصلی و چهار دروازۀ فرعی داریم که همه در نظر گرفته شده و در یک روز کامل شمارش حجم و مصاحبۀ موردی میشود. به این صورت که از هر پنج خودروی عبوری، با هماهنگی پلیس یک نفر را نگه میداریم و اطلاعات سفرش را میگیریم.وی با بیان اینکه سفرهای خارج از شهر حتما در این طرح دیده میشود و بسیار مهم است، گفت: به محدودۀ اصلی شهر بسنده نمیشود. لایۀ خارجی یعنی استان و پایانهها را هم در آمارگیری داریم. روزی شش، هفت پرواز در کرمان انجام میشود که در آمارگیری ما محاسبه میشود، قطارها و ترمینال هم دیده میشوند. به علاوه 9 دروازه هم شمارش حجم و هم مصاحبۀ موردی میشود.وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایان هفته دربارۀ آمار مهاجران افغانستانی در شهر گفت که این ترددها هم یکی از 15 آمارگیری ما است که انجام میشود. دکتر صفارزاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و مشاوردیگر طرح جامع ترافیک کرمان در این جلسه در بخشی از سخنانش با اشاره به اهمیت و ضرورت طرح جامع ترافیک برای شهر کرمان گفت: در این آمارگیری به اطلاعات مفید غیرشخصی و غیرمحرمانه شهروندان نیاز داریم و فقط میخواهیم ببینیم در پنج منطه شهری کرمان چقدر رفتوآمد وجود دارد تا مشخص شود چقدر خودرو ، اتوبوس ، معبر ، دوچرخه و … نیاز است.وی افزود: میخواهیم بدانیم شهروندان ساکن کرمان با چه وسایلی و در چه زمانهایی سفر میکنند تا براساس آن برنامهریزی شود.دکتر خلیفه مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری کرمان در این نشست از همکاری اصحاب رسانه تقدیر کرد وگفت : این سازمان آمادگی دارد تا همچنان به صورت ادواری جلسات هم اندیشی با اصحاب رسانه و دیگر بخشهای جامعه پیرامون شرح وظایف خود و خدمت به شهروندان برگزار کند.مهندس سیدمحمد میرحسینی کارشناس ارشد ترافیک این نشست مطبوعاتی را اداره کرد .گفتنی است این طرح قرار است علاوه بر ظرفیت مدارس در سایر بخشهای شهری کرمان نیز به مرحله اجرا در آید. در پایان این نشست خبرنگار پایان هفته در گفتگو با دکتر احمدیان مدیر شرکت مآب مشاور و مجری طرح جامع شهری کرمان، خواستار همکاری مستمر با مشاوران طرح جامع ترافیک شهرداری و برگزاری جلسات مشترک با خبرنگاران شد .