فریبا مهدی پور خبرنگار پایان هفته
مدتی است که با ایجاد برنامه کرمان من، به همت معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار و همراهی شهردار و سایر مدیران شهری اتفاق تازه ای در عرصه فناوری اطلاعات شهرداری کرمان افتاده است
رویدادی که پیشینه آن به طرح هایی همچون دولت الکترونیک و شهر هوشمند در کرمان بر می گردد .
طراحی ، برنامه نویسی ، جمع آوری داده ها و عملیاتی کردن خدمات هوشمند شهر کرمان در قالب کرمان من، تلاش جمعی آگاه و عاشق بوده که نتایج و پیامدهای مثبت و به زودی در کرمان چهره می گشاید .
در این برنامه خدمات شهروندی و خدمات پرسنلی(درون سازمانی شهرداری ) به صورت مجزا دیده شده است .
در بخش درونی تشکیلات شهرداری کرمان من ، سیاستگزاران شهری (شورا) و عوامل اجرایی سیاست گذاریها (شهرداری مرکز و مناطق و سازمان های وابسته ) اطلاعات پرسنلی شان همراه با معرفی شخصیت حقوقی و شرح خدمات آنها آمده است و مدیران ارشد شهری علاوه بر رصد اطلاعات و آمار منابع انسانی در بخش های مختلف، میتوانند با بهره مندی از این برنامه نقش نظارتی و هدایتی خود را بر فرایندهای مدیریت شهری اقدام نمایند و شفاف سازی فرایندها یکی از مهمترین پیامدهای مثبت درون سازمانی شهرداری است .
و در بخش شهروندی که نگاه اصلی طراحان و برنامه نویسان به سمت تسهیل روابط و خدمات مدیریت شهری توسط شهروندان محسوب می شود اگر این برنامه در بین نخبگان و مدیران و اقشار مختلف مردم تبلیغ و مورد استفاده روزانه قرار گیرد بدون تردید بسیاری از مزایا وپیامدهای مثبت آن به تدریج رخ می نمایاند در زیر بخشی از مزایای کرمان من از نگاه شهروندان را یادآور می شوم امید که مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد:
۱. حذف کاغذ بازی های اداری در بدنه شهرداری و شهرداریهای مناطق و سارمانهای وابسته و پیگیری دقیق و بروز درخواستهای شهروندان
۲. جلوگیری از سو استفاده های احتمالی برخی کارشناسان ومدیران شهری در فرایند طبیعی انجام امور شهری مانند تغییر کاربری اراضی و …
۳.مشارکت آگاهانه و بروز شهروندان در تصمیم سازیهای فرهنگی و اجتماعی نظیر نام گذاری ها و …
۴. فرهنگ سازی و آموزش های شهروندی در ابعاد مختلف همچون رانندگی صحیح ، مدیریت پسماند و…
۵. اطلاع شهروندان از جدیدترین قوانین مدیریت شهری و مصوبات شورا در بستر کرمان من
۶. اطلاع از نحوه دریافت خدمات شهری با کمترین هزینه و در سریع ترین زمان ممکن از طریق کرمان من
۷. تشویق مردم کرمان به دوستداشتن بیشتر شهرشان با تکرار برند کرمان من و ترویج این ادبیات در بین کودکان و نوجوانان شهر
۸. اطلاع از نرخ های مصوب تاکسی و اتوبوس های شهری به صورت دقیق و بروز و حذف واسطه گریها
۹. تشویق مدیران و کارشناسان و کارگران شهرداری از طریق کرمان من
۱۰. اطلاع از جلسات علنی و کمیسیونهای شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری با هدف مشارکت درسرمایه گذاری پروزه های شهری از طریق کرمان من
۱۱. اعلام مسائل کوچک و بزرگ شهری وثبت شکایت ،انتقاد و پیشنهاد توسط شهروندان با هدف جایگزین شدن کرمان من با ۱۳۷ شهری و استفاده و بهره وری بهتر نیروهای این بخش در سایر قسمت ها
۱۲. مورد الگو قرار گرفتن کرمان من به عنوان یک تجربه موفق حکمرانی شهری برای سایر شهرها وانتقال تجربیات موفق ان
۱۳ بهره برداری گردشگران و سایر هموطنان و همشهریان از نقشه های باکیفیت شهری کرمان با اهداف مختلف روزمره و کاری ..
در پایان امید است کرمان من با همراهی مداوم اعضای شورای شهر ، تقویت این برنامه توسط شهردار کرمان و همفکری معاونان شهرداری و شهرداران مناطق ،خمکاری مدیران عامل و هیات مدیره سازمانهای وابسته شهرداری بتوانند در یک برنامه زمان بندی مشخص کرمان من را به همت واحد روابط عمومی و فناوری و از طریق رسانه های رسمی و غیررسمی در سبد مجازی مردم کرمان قرار دهند .
لازم به ذکر است؛ شهروندان کرمانی می توانند برای دسترسی به این پلتفرم به نشانی my.kerman.ir مراجعه کنند..