اشاره: کرمان کلان شهری است که متاسفانه جایگاه ایستگاههای اتوبوس شهری آن با کمترین امکانات و تعداد کم به شهروندان خدمت می دهند در این گزارش به آخرین وضعیت ایستگاههای اتوبوس شهری کرمان همراه با ارائه پیشنهاد خواهیم پرداخت .
محمدباقر سلطانی مدیر عامل سازمان حمل و نقل شهرداری کرمان در گفتگویی ضمن اشاره به اهمیت و نقش جایگاه ایستگاه های اتوبوس شهری اظهار داشت در مهرماه بهطور میانگین ۵۷ هزار و ۶۰۰ سفر در روز از طریق خطوط اتوبوسرانی در سطح شهر انجام شده است و این تعداد سفر، نسبت به ماه گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است واین برآورد، نشان میدهد که مدت زمان انتظار مسافر با تقویت ناوگان اتوبوسرانی، کاهش داشته است.
وی افزود : در حال حاضر بین ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰نقطه محل توقف و ابستگاه اتوبوس در شهر کرمان داریم که به هیچ وجه از نظر کیفیت خدمات دهی از این ایستگاهها راضی نیستیم و طرحی ارائه کرده ایم تا این ایستگاهها از این حالت خارج شوند.
خانم عسکری زاده که به اتفاق دخترش در ایستگاه اتوبوس شهری منتظر آمدن اتوبوس هستند گفت : متأسفانه فقط چند نقطه محدود مانند خیابان شریعتی امکانات حداقلی ایستگاهی برای مسافران وجود دارد و بقیه شهر یا ایستگاه ندارند یا فقط چارچوب های آهنی اسمشان را گذاشته اند ایستگاه ،
پیرمردی که به گفته خودش از اتوبوس های شهری استفاده می کند اظهار می دارد : از جوانان و نوجوانان که در ایستگاهها در انتظار اتوبوس میمانند تقاضا دارم جایشان را برای نشستن به سالمندان بدهند و حرمت آنها را بیشتر حفظ کنند .
یکی از رانندگان اتوبوس شهری کرمان که نخواست نامش فاش شود با اظهار گلایه از مدیریت شهری گفت : با کمال تعجب رانندگان اتوبوس های عمومی شهر کرمان باید فقط با ریسک بالا و مهارت شخصی شان باید مسافران را در سر چهارراهها و جاهایی که حتی نشانی از ایستگاه نیست سوار و پیاده کنند .
وی همچنین ضمن تشکر از صبوری مسافران گفت : انتظار داریم رانندگان وسایل نقلیه سبک، خودروهایشان را در مقابل و اطراف ایستگاههای اتوبوس شهری پارک نکنند زیرا بسیار سخت است تا ما بتوانیم شهروندان را سوار و پیاده کنیم .
این راننده اتوبوس از مدیریت شهری انتقاد کرد که چرا در نقاط مختلف شهر جاهایی برای استفاده رانندگان تاکسی و اتوبوس از سرویس های بهداشتی نیست ؟ و پیشنهاد داد که سازمان تبلیغات و هیات امنای مساجد و تکایا فکری کنند که ساعت های غیر اذان و نماز هم این سرویس ها باز باشند تا علاوه بر رانندگان ، گردشگران هم بتوانند از آنها استفاده کنند .
جعفری یک شهروند کرمانی که در خیابان سرباز کرمان مشاهده کرد بنده دارم گزارشی از وضعیت ایستگاههای اتوبوس شهری می گیرم نزدیک شد و گفت : چگونه شهرداری کرمان به خودش اجازه میدهد که عنوان ایستگاههای اتوبوس شهری را بر این آهن پاره های داغ در تابستان و سرد در زمستان بگذارد ؟
با نگاهی به دیگر شهرهای ایران از جمله اصفهان، مشهد و یزد در خواهیم یافت که شهرداری کرمان تاکنون در این زمينه قدم های کوتاهی برداشته است، حقشناس، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار داشته: سامانه نمایشگر برخط، مجموعههای سختافزاری و نرمافزاری گستردهای است که در قالبهای سامانههای هوشمند اتوبوسرانی(AFC) و (AVL ) است و در آینده نزدیک مطابق یک برنامه زمانی در برخی از ایستگاههای پرتردد حمل و نقل عمومی کلانشهر اصفهان نصب و مورد بهرهبرداری توسط شهروندان قرار میگیرد، در بخش دیگری از امکانات این سامانه هوشمند اتوبوسرانی که طی چند هفته آینده راهاندازی می شود، مردم در قالب یک اپلیکیشن تلفن همراه میتوانند در هر یک از ایستگاههای اتوبوس از زمان رسیدن اتوبوس بعدی اطلاع پیدا کنندو در سامانه هوشمند اتوبوسرانی تمام اتوبوسهای سطح شهر به دستگاههای جدید پرداخت کرایه و موقعیتیاب آنلاین اتوبوس مجهز شدهاند و در نرمافزار هوشمند اطلاعرسانی زمان رسیدن اتوبوس در اختیار شهروندان قرار میگیرد.برای نخستین بار در اصفهان، با قرار گرفتن نمایشگرها در ایستگاههای اتوبوس، شهروندان میتوانند در هر ایستگاه از وضعیت زمانی و مکانی ناوگان اتوبوسرانی و خطوط عبوری، مطلع شوند
همچنین شهرداری مشهد در زمینه خدمات برخط به شهروندان اقدام هایی قابل توجه انجام داده است
این خدمت برخط به منظور راهنمایی شهروندان، زائران و گردشگران در مسیر سفرهای درون شهری با استفاده از اتوبوس طراحی گردیده است. این قابلیت به دو روش ذیل امکان پذیر میباشد:یکی پورتال مسیریابی هوشمند خطوط (ورود به پورتال (نسخه وب))و دیگر نرمافزار موبایلی مسیریابی هوشمند خطوط «دریافت نرم افزار نقشههمراهمشهد (نسخه اندروید)
نمایش لحظهای موقعیت مکانی اتوبوس در خط (آنلاین)، نمایش زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، مسیریابی آفلاین و آنلاین هوشمند خطوط، قابلیت برنامهریزی سفر (نمایش هزینه، زمان تقریبی و میانگین انتظار سفر)، امکان مشاهده اطلاعات خطوط عبوری از هر ایستگاه’امکان جستجو شماره خط و شماره ایستگاه مورد نظر،نمایش پایانهها و ایستگاههای اتوبوس،نمایش ایستگاهها و اتوبوسهای مناسب برای ویلچر،نمایش مراکز شارژ و فروش منکارت بر روی نقشه،نمایش نزدیکترین ایستگاهها به موقعیت فعلی از مزایا و امکانات این سیستم هوشمند است .
از سوی دیگر رئیس سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اشاره به نوسازی ایستگاههای اتوبوس شهری گفته : به زودی ایستگاههای اتوبوس شهری در یزد به امکانات رفاهی از قبیل اینترنت، محل شارژ موبایل و سرویسهای بهداشتی تجهیز میشوند.
خبرنگار پایان هفته رسانه زیست بوم کارافرینی و کسب وکار استان کرمان پس از مشاهده تعدادی از ایستگاههای اتوبوس شهری در خیابان های مختلف پیشنهادهای زیر را در این گزارش رسانه ای اعلام میدارد تا چه قبول افتد و چه در نظر آید:
یک: امکان سنجی و مطالعه دقیق جایابی ایستگاه های اتوبوس شهری در مناطق مختلف شهر با توجه به گرایش جمعیت استفاده کننده و محل توقف اتوبوس ها
دو: نام گذاری و یا شماره گذاری هر ایستگاه به نام همان خیابان و گذر و میدان و چهارراه با هدف شناسنامه دار کردن آنها
سه: اصلاح و بهسازی و استفاده از مواد ساخت مناسب ایستگاهی با توجه به آب و هوا و وضعیت گرد و خاک شهر کرمان
چهار: استفاده از نشان های تاریخی و جاذبه های گردشگری شهر در بدنه ایستگاهها همراه با رنگ شاد و مناسب
پنج: استفاده از نورپردازی مناسب در ایستگاه های اتوبوس شهری
شش: امکان استفاده شهروندان از جایگاه شارژر تلفن همراه در انواع مختلف
هفت: امکان استفاده شهروندان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی خنک ( در مرحله نخست در محله های پرجمعیت شهر)
هشت: اجرای آزمایشی نمایشگرهای برخط در ایستگاههای اتوبوس شهری، جهت اطلاع شهروندان از ساعت حضور اتوبوس ها و ارائه خدمات برخط
حسین شهابی