قسمت اول
به گزارش خبرنگار پایان هفته رسانه زیست بوم کارآفرینی و کسب و کار قرار است از طریق این رسانه در جهت شناساندن و تقویت فرهنگ استفاده مردم از بیمه مطالبی کارشناسی شده منتقل کنیم بخش نخست این یادداشت در پی می آید:
در کشور ایران ضریب نفوذ بیمه و آشایی با آن در مقایسه با دیگر کشورها متاسفانه بسیار پایین بوده و اگر از عموم مردم سوالی را در رابطه با بیمه مطرح کنیم شاید در جواب، بیشتر به نامهایی مانند تامین اجتماعی،خدمات درمانی،سلامت،تکمیلی و بیمه خودرو(ثالث) برسیم که درصد کمی نسبت تفاوت اصلی این بیمه ها و سازمانهای ارائه دهنده اطلاع دارند. دلیل این موضوع به عدم فرهنگ سازی مناسب از طرف ارگانهای ذیربط برمیگردد. در ایران دو نوع بیمه بصورت کلی وجود دارد :
1- بیمه های غیرتجاری(اجتماعی)
2- بیمه های تجاری(بازرگانی)
بیمه های غیر تجاری شامل خدمات درمانی،تامین اجتماعی،نیروهای مسلح و… می گردد.
بیمه های تجاری که موضوع اصلی این گفتار است شرکتهای مختلفی هستند که تحت نظارت و مجوز بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سطح کشور به فعالیت مشغول بوده که در حال حاضر تعداد 31 شرکت در کل کشور و مناطق آزاد مشغول خدمت رسانی به جامعه می باشند . این شرکتها شامل:
ایران ،البرز، دانا ،آسیا ، پارسیان،پاسارگاد،رازی،دی،ملت،معلم، حافظ،کوثر،میهن،کارآفرین ،نوین،آرمان، تجارت نو، سرمد،ما،تعاون،سینا،سامان،حکمت ، اتکایی ایرانیان، زندگی خاورمیانه، اتکایی امین، متقابل کیش، آسماری، امید، ایران معین و متقابل اطمینان قشم و…
هستند.
این شرکتها پوششهای مختلف بیمه ای را به مردم ارائه داده و در صورت وقوع حادثه مورد نظر جبران خسارت وارد شده را در سطح تعهدات بیمه نامه به عهده دارند.
در صدور یک بیمه نامه دو طرف حضور خواهند داشت
بیمه گر ( شرکت ارائه دهنده بیمه )
بیمه گذار ( خریدار یا متقاضی بیمه )
نویستده : علی جواهری. کرمان . بیمه البرز