سرکنسول ایران در میلان ایتالیا گفت: بنیه شرکت های صادراتی ایران برای حضور در بازارهای مختلف ضعیف است که باید تقویت شود و اتاق های بازرگانی در این زمینه می توانند به برگزاری دوره های آموزشی، جلسات مشورتی و استفاده از مشاوره های داخلی و بین المللی بپردازند.
به گزارش خبرنگار پایان هفته رسانه زیست بوم کارافرینی و کسب وکار به نقل از اتاق بازرگانی، داریوش صولت، در نشست مجازی بررسی روابط اقتصادی استان کرمان و کشور ایتالیا افزود: شرکت های بسیاری برای توسعه روابط و همکاری با ایتالیا اعلام آمادگی کرده و به مناسب بودن کیفیت و قیمت کالاهای خود اذعان داشته اند اما بر اساس گزارش اخیر کشور ایتالیا، از بازار ایران، بیش از 300 شرکت صادراتی مورد مطالعه قرار گرفته که فقط 60 شرکت ایرانی در 10 گروه اقتصادی و صنعتی برای همکاری تعریف و در بین آنها نیز فقط 16 شرکت توانمند صادراتی بر اساس استانداردهای اتحادیه اروپایی شناسایی شده اند.
وی ادامه داد: نقش شرکت های کوچک و متوسط (با کمتر از 250 نیرو و گردش سالانه کمتر از 50 میلیون یورو یا دلار) در اقتصاد ایتالیا حدود 90 تا 95 درصد است که کشاورزی، خدمات و ساخت و ساز مهمترین حوزه های فعالیت این شرکت هاست. صولت، بیان کرد: با استفاده از ظرفیت های اقتصادی و تجاری خود و ساماندهی آنها و همچنین رساندن شرکت های صادراتی به سطح استاندارهای روز دنیا، براحتی قادر به همکاری با ایتالیا و اروپا خواهیم بود و حتی از ظرفیت ایتالیا برای بازارهای سوم استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه ایتالیا یکی از کشورهای صنعتی دنیاست و در برخی رشته های صنعتی حرف اول دنیا را می زند، بیان کرد: اقتصاد و صنعت ایتالیا سومین قدرت صنعتی و اقتصادی اتحادیه اروپاست و تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2019 میلادی حدود هزار و 800 میلیارد یورو بوده که رقم بسیار قابل توجهی است. سرکنسول ایران در میلان ایتالیا گفت: در طول 40 سال گذشته ایتالیا یکی از مهمترین شرکای اقتصادی ایران و در برخی مواقع مانند سال های2010 و 2011 میلادی اولین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران بوده و رقم بالای 7 میلیارد دلار را ثبت کرده است اما بعد از آن به دلیل مشکلات ناشی از تحریم ها و محدودیت ها کاهش مجدد تجارت را داشتیم.
وی با بیان اینکه بخش عمده مرودات ایران وایتالیا را نفت تشکیل می دهد و سهم کالاهای غیرنفتی بسیار پایین بوده است، افزود: در حال حاضر تقریبا صادرات نفت به ایتالیا نداریم و رقم یک میلیارد دلار مراوده تجاری دو کشور به ثبت رسیده که 820 میلیون یورو سهم ایتالیا و مابقی سهم ایران است. صولت، در بخش دیگری به بدهی ایتالیا به نظام مالی جهان به عنوان دغدغه و نگرانی فعالان اقتصادی ایران برای ارتباط تجاری با این کشور اشاره کرد و گفت: این بدهی حدود دو هزار و 300 میلیارد یورو است که بر اساس شاخص های اتحادیه اروپایی رقم بسیار بالایی محسوب می شود زیرا شاخص های اروپایی 60 درصد تولید ناخالص داخلی هر کشور را خط توازن برای میزان بدهی آن کشور تعریف می کند، بین 60 تا 100 درصد منطقه زرد و بیش از آن منطقه قرمز محسوب می شود که اکنون ایتنالیا از منطقه قرمز نیز عبور کرده است.
سرکنسول ایران در میلان ایتالیا اظهار کرد: زنگ های خطر در ایتالیا به صدا درآمده و بویژه در دوران کرونا با تعطیلی 6 ماهه در این کشور در هر ماه 150 میلیارد یورو ارزش تولید داخلی این کشور آسیب های جدی دیده و و دولت ناچار بوده از طریق استقراض ملی و کمک گرفتن از اتحادیه اروپایی بخشی از زیان ها را جبران کند. صولت، با تاکید بر اینکه بدهی ها ایتالیا تاثیر منفی در مراودات تجاری دو کشور ندارد، گفت: بلکه به دلیل وجود این شرایط، دائما در تلاش برای افزایش مراودات تجارت خود با کشورهای مختلف هستند تا سهم تولید ملی خود را افزایش دهند و بر بحران بدهی ها فایق آیند.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش صادرات کرمان، یک ششم صادرات ایران به ایتالیا مربوط به این استان است که با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های کرمان این سهم باید افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه کرمان اولین استانی است که در راستای برنامه ریزی کنسولگری برای تقویت مراودات استانی، ارتباطات خوبی برقرار و چندین جلسه مجازی برگزار کرده، افزود: در این برنامه ریزی با توجه به پتانسیل هایی که در شمال ایتالیا وجود دارد استان متناظر را تعریف می کنیم تا بتوان با اجرای برنامه دقیق و بررسی زمینه های همکاری، سند جامع همکاری را بین دو استان به امضا برسانیم.
سرکنسول ایران در میلان ایتالیا، با اشاره به اینکه کرمان در ارتباط با ایتالیا می تواند الگوی موفقی در کشور باشد، بیان کرد: موافقت برای خواهرخواندگی تورین ایتالیا و کرمان دریافت شده که به طرف ایتالیایی اعلام می کنیم و در صورت پیشبرد کار امیدواریم بتوان برای سه ماه آینده این کار را انجام داد.
رئیس اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: ایتالیا به عنوان هشتمین اقتصاد دنیا تراز تجاری بسیار خوبی دارد که نشان دهنده اقتصاد قوی این کشور است. سیدمهدی طبیب زاده، افزود: از جمله کشورهایی که صادرات خوبی به ایتالیا دارد ترکیه است و با بررسی لیست اقلامی که ترکیه به ایتالیا صادر می کند، می توان به خوبی دریافت که امکان تولید آنها در ایران نیز وجود دارد و ما نیز باید از این فرصت استفاده کنیم.
وی ادامه داد: ترکیه 10 میلیارد دلار صادرات کالاهای صنعتی، کشاورزی، پوشاک، خودرو، لوازم خانگی، خشکبار و سایر محصولات کشاورزی به ایتالیا دارد و ما نیز باید سطح روابط تجاری خود را با این کشور افزایش و بررسی های لازم را برای نیازسنجی بازار این کشور، موانع تجاری و سایر موارد را برای برقراری ارتباط بهتر انجام دهیم. طبیب زاده، اظهار کرد: امکان همکاری کرمان با ایتالیا در زمینه های مواد معدنی به ویژه آلومینیوم و فولاد و صنایع پایین دستی آن وجود دارد و ایتالیا می تواند از تولیدات معدنی ما با کیفیت و حجم بالا برای صنایع خودروسازی خود استفاده کند. رئیس اتاق کرمان ادامه داد: کرمان 20 میلیون دلار خشکبار به ایتالیا صادر می کند که امکان افزایش این میزان وجود دارد.
در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به اینکه فرصت های اقتصادی استان کرمان فوق العاده زیاد هستند و همه به این موضوع اذعان دارند، گفت: شاید شاخص های عملکردی و شاخص های بالفعل کرمان با ظرفیت های آن همخوانی نداشته باشد که مشخص میشود در این رابطه محدودیت های جدی برای توسعه اقتصادی استان کرمان وجود دارد. حسین مهرابی، به بیان برخی ظرفیت ها پرداخت و افزود: اگر تلاش های خوبی برای صنایع معدنی و اکتشاف معادن استان کرمان انجام شود، می توان در آینده ظرفیت های شناخته شده معدنی را به بیش از دو برابر افزایش داد که این حرکت آغاز شده و ادامه می یابد.
وی ادامه داد: در استان کرمان باید به فرآوری در صنایع معدنی توجه و برای تکمیل ظرفیت ها برای صنایع با ارزش افزوده بالاتر تلاش کرد. مهرابی بیان کرد: در حوزه کشاورزی نیز استان با داشتن چهار اقلیم در بسیاری از محصولات به ویژه محصولات صادراتی ظرفیت های بسیار دارد و معتقدم افزایش دو تا سه برابری تولید محصولات کشاورزی از طریق افزایش تکنولوژی و دانش در این بخش امکان پذیر است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به وجود 7 اثر تاریخی ثبت جهانی در کرمان افزود: توسعه خدمات گردشگری از جمله مزیت های شناخته شده استان کرمان است که به دلیل ضعف دسترسی ها و زیرساخت ها دراین زمینه مشکلاتی داریم که باید برطرف شوند. گفتنی است دراین نشست جمعی از فعالان اقتصادی پرسش های خود در رابطه با روابط تجاری کرمان و ایتالیا مطرح و پاسخ های لازم را دریافت کردند.