استخدام نیرو یکی از حیاتی ترین کارهایی است که در هر کسب وکاری انجام میشود در اغلب کتابهایی ومقالات روز حوزه مدیریت کسب وکار نوشته شده مهمترین کار مدیر یک کسب وکار را استخدام افراد شایسته وعلاقمند به شغل است. استیو جابز مدیر عامل اپل تفاوت ومزیت رقابتی پایدار خود نسبت به دیگر شرکتهای رقیب خود را استخدام افرادی که عاشق کار وبرند اپل هستند میدانست.
داشتن پرسنلی با انگیزه کاری بالا وهمراه با تیم جزو همیشگی خواسته های هر مدیر کسب وکاری میباشد واین مهم حاصل نمیشود بجز اینکه هم در مرحله استخدام پرسنل وهم در نگهداست ان حرفه ای وعلمی عمل شود.در تمامی شرکتهای بزرگ برای استخدام یک فرد مراحل زیادی طراحی وطی میشود تا مطمئن شوند فرد مورد نظر تمامی موارد لازم را دارا است .پای در دو دل بیشتر صاحبان کسب وکارها که مینشینی به این نتیجه میرسی که یکی از بزرگترن دغدغه های انها پرسنل کاری آنها هستند که به انواع مختلف چه بی انگیزگی یا عدم بهروری خود ومتاسفانه از آن بدتر با تاثیر منفی که روی دیگر همکاران خود میگذارند موجب نابسامانی وعدم کارای کسب وکار میشوند
استخدام یک کار پیچیده ونیاز به برنامه ریزی وتجربه دارد ولیکن چند مرحله ای که من در اینجا به آنها میپردازم به شما کمک میکند که با رعایت آنها بتوانید دقت استخدام خود را بالا ببرید وبعد انتخاب پرسنل میتوانید یک قرار داد کوتاه مدت ببندید تا در طی انجام کار نیز صداقت گفته ها ورفتار فرد با آنچه که گفته وخواسته شما هست به اثبات برسد که به این دوره معمولا دوره آزمایشی در کسب وکارها میگویند که غالبا کمتر از یک وحداکثر سه ماه نمیباشد در این دوران تمامی حق وحقوق پرسنل پرداخت میشود ولیکن شما با دقت بیشتری فرد را زیر نظر دارید وخود فرد هم حق این انتخاب را دارد که بتواند بعد این دوره از کسب وکار شما در صورت عدم همخونی جدا شود وبه نظر من این بزرگترین برد یک کسب وکار است که افرادی در آن کار کنند که علاقمند به کار خود ومشتاق به همکاری با تیم باشند .پس تا کید میکنم بعد مصاحبه واستخدام نیز مدتی را با دقتی بیشتر نسبت به دیگر همکاران قبلی خود همکار جدید را زیر نظر داشته باشید تا در موقعیتهای واقعی مختلف بتوانید صداقت رفتار وگفتار او را چک کنید وکار جو هم از این مسئله مستثنا نیست وباید بتواند بعد گذراندن این دوره حق جدا شدن از کسب وکار را برای خود در صورت عدم هماهنگی با کسب وکار داشته باشد
مرحله اول:هر مدیر کسب وکاری قبل از استخدام فرد مورد نظرخود در پله اول باید یک کاغذ بر دارد و موارد ذیل را با دقت بنویسد که به این کار تهیه شرح پست کاریا همان شناسنامه شغل میگویند
مراحل نوشتن شرح پست یا شناسنامه شغل
اول:توانایی هایی که برای انجام دادن شغل کارجو نیاز دارد را بنویسید .منظور از توانایها بطور ساده مشخصات فیزیکی است که فرد برای انجام کار مورد نظرنیاز دارد بطور مثال فردی که لکنت زبان دارد بدرد کار فروشندگی نمیخورد
دوم: در این مرحله باید دانشی را که برای احراز شغل در خواستی نیاز است را نوشته شود این مورد میتواند صرفا مدرک و دانشگاهی و یا علاوه بر آن نوعا انواع مدارک دیگری که در جهت افزایس دانش ومهارت دوره های آنها گذرانده شده باشد وبرای کار مورد نظر نیاز باشد باشد. بطور مثال برای بخش حسابداری حداقل داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط لازم است
سوم: مهارت یا مهارتهایی که فرد لازم دارد نوشته شود منظور مدت زمانیکه در شغل مورد نظر در جاهای دیگر کار کرده ودر جایگاه کنونی باید یکسری مهارتها را علاوه بر تحصیلات دانشگاهی کسب کرده باشد که معمولا در اگهی های استخدام بعنوان سابقه کار ذکر میشود
و چهارم: شغل مورد نظر چه ویژگیهای رفتاری را نیاز دارد بطور مثال شغل پرستاری صبوری وشغل فروشندگی خوشرویی، این ویژگیهای رفتاری باید در فرد وجود داشته باشند والا تغیر بسیاری از انها بسیار دشوار وزمان بر است
مرحله دوم:یک فرم در خواست کار تهیه کنید که نمونه های آن در اینترنت به انواع مختلف در دسترس است که زمانیکه کارجو مراجعه کرد فرم را برای شما پرکند در این فرم یکسری اطلاعات اولیه که قابل درج است از کارجو گرفته میشود.
مرحله سوم:قرار مصاحبه بگذارید وبا توجه به موارد ذکر شده در مرحله اول موارد مورد نظر را بررسی کنید
مرحله چهارم:این نکته جزو مهمترین نکات استخدام است وآن تحقیق از کارفرماهای قبلی است وحتی در صورت امکان از دوستان واشنایان فرد در مورد خصوصیات رفتاری ایشان
ودر صورت طی کردن همه مراحل بالا واطمینان از مناسب بودن فرد در خواست مدارک مورد نیاز را بدهید وبا بستن قرار داد دوره ازمایشی کار را شروع کنید.
امیرشمس الدین سعید